29 april, 2012

Utanför

Jag minns en bok där Kristus alltid var "på andra sidan". För varje gång vi avgränsade kyrkan så blev Kristus stående på andra sidan - surpise?

temat för dagens texter, eller enklare vi tar första raderna:

GT: Ett kort ögonblick övergav jag dig...
Ep: Jesus led utanför stadsporten...
Ev: En kort tid och ni ser mig inte längre...

När "vägen till livet" ska beskrivas så finns det tre texter som börjar med att Gud inte finns inom murarna, på vår plats, hos oss.

Dags för fortsättningen på texterna:

GT: ...men i stor kärlek tar jag dig åter.
Ep: Låt oss då gå ut till honom utanför lägret...
Ev: ...ännu en kort tid och ni skall se mig igen.

Om Kristus befinner sig utanför ramarna - var ska vi vara?
Samtidigt är det kristendomens moment 22 - När vi alla lämnar ramarna/går utanför murarna så bygger vi blixtsnabbt upp nya ramar/murar på ett nytt ställe...

Alternativet? Pilgrimen, peregrinus (främling, någon som bor "utanför murarna")!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar