11 april, 2012

På andra sidan

Joh 21:1-14

Lärljungarna förstår inte - det känns som den vanligaste frasen i evangelierna. Lärljungarna kan inte, trots vad de fått se och höra, ändå se Kristus i Jesus. De är fortfarande begränsade till denna världen.

För allvarligt talat om jag skulle vara ute och lägga nät från en båt och en man från stranden skulle ropa "läg näten på andra sidan" så hade jag betvivlat hans förstånd - det är ju samma sjö på båda sidor av båten.

Men lärljungarna gjorde.

Att tro är att "slänga ut nätet på andra sidan" - inte på kunskaps och förståndssidan, utan på tillitens.

Nu ska jag ner i källaren och gå igenom min teologiska litteratur - jag ska bara spara det som får plats i en bokhylla. Resten hoppas jag kunna skicka vidare till "behövande".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar