10 april, 2012

Har besegrat

1 Joh 5:1-5

Tron besegrar världen. Men alltför ofta möter jag kristna som vill att deras tro ska styra världen, att låta deras önskemål ske i världen. Detta blir mer magiskt, då vår tro på Kristus ska användas till att styra världens gång, hälsa, lycka, rikedom etc.

Tron har besegrat världen - det innebär något annat, att buden inte är tunga. Tron avslöjar, förklarar, ger andra perspektiv. Det är själva tron som är segern - inte konsekvenserna som jag själv kan styra/se.

För mig är inte tron det "annorlund", utanförskap, bekräftelsen i grupp etc.
Tron är just så enkel - genom min tro på Gud som har uppstått i Kristus ser världen annorlunda ut, den är en besegrad jord som fortsätter kämpa men som aldrig kan vinna över mig.
Och jag behöver inte besegra, kämpa - jag behöver tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar