15 april, 2012

Dåligt omdöme?

Jag fick en potentiell kyrkoherdeaspirant i luren igår som vill veta mer om Herrljunga.

Vad ska jag säga?
Vad ville han höra?
Vad är sant?

Har jag dåligt omdöme om jag lämnar ett för bra omdöme, eller ett för dåligt? Hur som helst så kan jag inte säga något annat än det som jag ser, så att inte finns pärmar/lådor/sidor som kommer som överraskningar sedan när man väl är på plats.

Är det någon som säger att det finns ett pastorat utan brister, utan problem - spring åt andra hållet!
Är det ett pastorat som är öppet med att det är svårt, att det finns problem - då kan man arbeta tillsammans!

Det sämsta omdömet är att lämna ett för bra omdöme! Då ger jag inte någon av parterna bäst möjlighet att arbeta tillsammans.

Finns det problem i Herrljunga? Ja - precis som i alla pastorat.
Är det värre i Herrljunga? Nej - men inte bättre eller sämre.
Kan jag rekommendera Herrljunga? Nej - just nu kan jag inte rekommendera någon att söka en tjänst som kyrkoherde i Svenska kyrkan - men jag är övertygad om att det finns många som kan göra ett väldigt bra jobb i en omöjlig uppgift!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar