23 april, 2012

Nytt med gamla delar

Jag tillbringade tre timmar på golvet för att bygga en 6-föring i Lego.
Legos egna modell stod vid sidan, med specialdelar, ritning mm.
Det är en konst att kopiera när förutsättningarna är annorlunda.
Ofta är det så också i livet, vi ser något och vill gärna ha likadant. Men våra bitar är olika orginalet och vi har inte en ritning - men vi har en bild, ett mål.
Tvärtom blev det kanske bättre igår eftersom vi både kunde anpassa efter behoven, och samtidigt låta hjärnan skapa.

Det blev ingen kopia, men bättre. Inte vackrare, men mer användbart.

Bud 9&10 talar om avunden, att vilja ha/ta något från sin nästa - konkret.
Bättre att inspireras och skapa själv, och glädjas om jag själv kan inspirera min nästa.

Mitt liv har mina bitar, ofta nedstoppade som Lego i en enda röra - tänk vilka möjligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar