24 januari, 2010

Vad ska jag predika?

Elvan som jag tagit som symbol för detta skrivande har i Svenska kyrkans traditionen använts till att berätta något om prästen när man målat av honom (då var det bara män - och det är nog oftast bara män som vill målas av i full ornat). Elvans båda spröt representerade lagen och evangelium. Hur mycket hade prästen predikat det ena och det andra visade sig i om det ena eller andra av spröten var längre.
(När jag köpte ny elva för något år sedan märkte jag att de båda spröten var hopsydda längst ner - jag vet inte om det var en hjälp att balansera teologin eller om det skulle vara snyggare. När jag sprättade bort den lilla tråden som höll lagen och evangeliet på samma nivå så började det spreta - elvan alltså, predikningarna tror jag var lika spretiga som tidigare)

Utifrån Jesajas fråga i rubriken behöver även jag tänka. Efter att ha läst "Gå med dig" (första gången läste jag titeln med betoning på första stavelsen och fick en helt annan betydelse, inte alltid sämre...) fick jag två punkter klar för mig:

1. Du är förlåten. Evanglium. Nåd. Rättfärdiggjord
2. Var det du är - människa till Guds avbild! Gör det du ska - människa till Guds avbild!

Båda punkterna är oändliga, omöjliga att begränsa.

Det är fortfarande lag och evangelium - men samtidigt helt annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar