21 januari, 2015

Stockholmsvita kyrkor och andra med kritvit insida

Jag satt med utsikt mot Länghems kyrka under förmiddagen.
Kyrkan inramades av snön på marken, på muren, på gravstenarna, på taket, på träden, i molntäcket.

I kontrast till detta vita, rena, framstod kyrkan som "stockholmsvit", kanske färgändrad av fukten  från luften som väggen sugit åt sig. Kanske blir det vita "vitare" när kontrasten är det gröna gräset och den blåa himlen.

"Stockholmsvit" ser vi dagligen i fönsterkarmar, foder och lister runt fönster och dörrar. Inte helt vitt.
Färgtorget har mer att berätta om S-0502Y som färgen heter på NCS-språket.

När det var dags för Änglagård 3 att spelas in, var den "tvungen" att börja med en begravning av en av karaktärerna som inte längre fanns i det verkliga livet, och alltså inte kunde medverka i den fiktiva verkligheten heller. Jag var med när Collin Nutley med team var och rekognoserade i Öra kyrka.

Sedan förra filmen hade kyrkan renoverats. Vit och fin var hon på insidan.
Så vit och fin att det inte skulle gå att filma där. Det vita var för vitt för filmkamerorna Så målare fick anlitas för att måla om de nymålade väggarna i en "smutsigare" kulört.
Efteråt ansåg Öra-borna att den mer ovita färgen skulle vara kvar.

Det "stockholmsvita" upplevs varmare och behagligare. "Ljust & Fräscht" som Schyffert och Lindström turnerade med. Vitt och rent, men inte för vitt.

Må dopklänningen inte blir "stockholmsvit", för jag tror inte "den himmelska hären" (Apg 19) har annan NCS-färg än S-0500N! 
gOch även om mitt eget yttre aldrig förmår bli mer än "stockholmsvit", som Länghems kyrka denna dag, då förtröstar jag på att Gud har gjort mig "vit som snö" (Ps 51:9).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar