22 januari, 2015

Alla räknas

I en av de deckare av Lee Child som jag läst om Jack Reacher finns just orden ung. "Alla räknas".
För honom i rollen som militärpolis gick det inte att behandla personer olika, alla hade rätt att "räknas".

Jag tänker på det idag då jag har plöjt igenom uppgifter i Kyrkobokföringens tillhörighetsregister för att få en bild av Kinds pastorat. Framförallt är det min uppgift att söka de som står införda som "Ej döpt" och "Ej konfirmerad".

I statistiken försvinner snabbt individen i kollektivet, i %-andelar och sammanställningar.

För mig är det ett stort antal kyrkotillhöriga som inte har tagit emot dopets gåva av ett eller annat skäl.
Varför är ointressant för mig.
För mig är det individer som vi som kyrka har en särskild uppgift att försöka nå med erbjudandet. Inte tränga oss på, inte tjata i onödan - men verkligen sträcka ut Nåden.

Dessa ungdomar (just nu är det de som är i fokus) har jag en särskild kontakt med även om jag aldrig har träffat dom, även om jag inte har en aning om var adressen finns.

Alla räknas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar