28 januari, 2015

Analysera mera...

Min vikarie-efterträdare Jonas Bromander blir frilans-analytiker.

Analyser behövs.
Eftertanke också.
Självkritik inför fakta.
Andras perspektiv.

Vi vrider och vänder på siffrorna.
Just nu håller jag själv på att skapa en bild över konfirmandläget i Kinds pastorat.
Frekvenser, antal kyrkotillhöriga i olika åldrar, antal ej döpta, ej konfirmerade i våra församlingar.

Diagram och kurvor.
Trender och konsekvenser.

För min del så blir analysen ett redskap dels inåt - för att ge underlag till beslut om vilka medel som behöver avsättas för att nå alla de ungdomar i gymnasieåldern som inte är döpta/konfirmerade. Analysen ska också ge möjlighet till ett långsiktigt perspektiv - hur ser det ut nästa år, och nästa...

Men analysen är inte min huvudsakliga uppgift. Den är ett redskap, men i varje % och "pinne" i exelarket representeras en församlingsbo som jag har fått en uppgift i att försöka nå och erbjuda fördjupning, dop och möjlighet att bekräfta sin tro.

Jag lämnade Kyrkans Hus och forskningssekretariatet december 1995 med insikten att jag har en kallelse till präst i verksamhet - inte som forskare, analytiker. Jag har redskapen och kunnandet att analysera - men jag märker att det är få som lyssnar, förutom anda analytiker... Många gånger kan det klia i fingrarna, men det är fler som lyssnar i kyrkan på söndag än läser analys-rapporten.

Jag önskar Jonas allt gott nu när han också slipper ut från Kyrkans Hus.
Jag önskar hans efterträdare lycka till - det lär behövas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar