22 juni, 2013

Förklaringsberg eller konferensrum?

Så är kroppen i viloläge,  även om det är fyra helger med gudstjänster som ligger framför mig.

Precis som muskler växer när de får vila efter träning kommer många tankar och bilder när tanken inte behöver lösa så många praktiska problem.

Tanken får utrymme, perspektiv, bergsperspektiv... Förklaringsberg återkommer i Bibeln som platser för närhet till Gud, reflektion och insikt. Precis som Martin Luther King "been on the mountain" och sedan kunde se framtiden, ge ord åt visionen, målet.
För mig blir löparrundorna platsen för många insikter. Särskilt när jag springer de vanliga rundorna utan nya intryck. En del glöms redan när jag kommer hem, medan annat hänger sig kvar.

Idag funderade jag kring hur vi tar ut riktningen. Oftast stänger vi in oss som en Konklav för att komma överens. Det blir sällan nya intryck, visioner, utan kompromisser för att få komma ut.

Utsikt ger insikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar