21 september, 2012

Relevant - här och där

Jag läser på annat sätt, ögonen söker med annat raster.

Var finns den kyrkliga relevansen i tidningen jag läser? Då söker jag inte en bild elle annons om kyrklig verksamhet - utan att det som är nyheter också har en bäring mot trosdimensionen i mitt liv.

Utifrån skapelseuppdraget är allt relevant - det handlar om att bruka, att vårda skapelsen och där kan inget vara för litet. Men det är inte så att det för den skull har en kyrklig relevans. Vissa saker ( deflesta) ska vi nog inte ta hand om som kyrka.

Utifrån  mitt dop har jag en kallelse i mitt eget liv, till min nästa. Här ser jag idag många frågor där jag i mitt nuvarande arbete kan visa omsorg om min nästa i ett samhällsperspektiv. Dopkallelsen är bu inte begränsad till min kyrkliga tjänst.

Det vardagliga blir just det - och trosdimensionen tränger bara igenom på det personliga planet. Visst kan jag ha åsikter om budgeten, men...
Trons relevans bryter igenom då och då. När fokusering flyttas från det vardagliga till det eviga.

Relevansen finns när "där" bryter in i "här". Men jag tror inte att allt ska in i kyrkan, eller att kyrkan ska in i allt. För de flesta är kyrkan " där" på ett avstånd, men samtidigt i högsta grad "här", helt relevant när det vardagliga inte räcker tio.

Men i tidningen är det mesta vardagligt, även de kyrkliga notiserna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar