19 september, 2012

Kejsaren är naken?!

I dagen BT lyfter Dan Lidman fram kvaliteten hos personer som ger/erbjuder samtalsstöd.
Det är bara om det står "leg." framför som personen kan klaga på samtalet - i en juridisk mening. (tänk om det gick för alla samtal: helt nöjd eller tiden tillbaka - och förresten tänk om någon klagar på mig...)

Dan är präst, så det var överraskande att han tog upp prästernas magra utbildning i samtalsmetodik, krishantering. Vi är vana vid att vara herrar på täppan och lutat oss mot 2000 års kollektiv kunskap, men nu nämndes det: Kejsaren är naken!

Jag är inte av annan mening.

Det är själavård som är prästens samtal, där relationen med Gud är i centrum mer än sin maka eller förälder (om du ursäktar mina fördomar). Och det är i bikten vi briljerar- för sär är det inte vi skälva som gör jobbet.

Jag säger inte att alla stödsamtal som sker under denna dag är bortkastade och dåligt genomförda - men vi präster gör det inte bättre än andra grupper utan "leg.".

Tack för att du vågar ropa Dan (och nej, jag motsäger inte at många diakoner har bättre kompetens för samtal än de flesta präster)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar