24 september, 2012

Perspektiv

Igår ringde kyrkklockorna. Utdelning av Bibel för barn och jag tänkte på alla de utdelningar jag varit med på - och de förväntningarna som hängt i luften.
Många gånger var Bibeln medel och inte mål. Medel att få kontakt för att rekrytera till verksamheterna.

I grunden är det församlingssynen jag brottas med. Min överkänslighet för när människor blir medel och inte mål. Det är verksamheten som blir målet, kvittot på tron,bekräftelsen på identiteten.

Bibel för barn är viktig, och då borde vi dela ut den till alla. Att behöva komma till gudstjänsten, gå fram och ta emot och ta i handen utsätter vi annars bara konfirmander för.
Tänk tanken att vi skulle göra så med de nyvalda kyrkorådet - ropa upp dom så att de ska gå fram i en fullsatt kyrka, ta emot ett bevis på uppdraget samt att vi ber för dem innan de ska ställa sig på en estrad innan de får gå och sätta sig igen.

För vems skull?

2 kommentarer:

  1. kanske för den som har fått uppdraget och för de som är med i församlingen. det är ju inte fel att veta vilka som är ansvariga för verksamheten.

    är inte bibeln ett medel för att sprida budskapet och sedan nå målet. är det bara barn som är döpta som erbjuds bibeln?

    det du skriver kan var knepigt att förstå men intressant för jag försöker verkligen förstå hur du tänker men det är inte lätt. jag anar en bitterhet, är det så?

    marita

    SvaraRadera
  2. Nej, jag känner mig inte bitter, för jag förväntar mig inte att andra ska ändra sig. Jag känner mig däremot tveksam till mycket av det som är den traditionella verksamheten som jag ser har svårt att nå utanför väggarna. Jag vet att jag idag tillhör en minoritet i Svenska kyrkan som anser att vi ska göra de stora förändringarna nu istället för när vi är tvungna...

    Skulle det vara lätt att formulera tankar kring tro och kyrka tror jag att det blir platt. Jag skriver främst för min egen skull och har inte något krav på mig att vara sammanhängande och konsekvent. Mina predikningar liknar jag vid en ost med hål i - där man i församlingen kan komma och gå i, men att det ska finnas något för alla.

    När det gäller Bibel för barn tänker församlingarna ofta att de ges till de döpta barnen som en del av dopundervisningen, men det finns också de som delar ut till alla. Det är fördelar med båda, och nackdelar...

    SvaraRadera