10 februari, 2015

Vårt uppdrag...

I rubrikraden i mailet står det "Vårt uppdrag - nytt rekord för julkampanjen".

Det finns mer att läsa som ger en helt annan bild. Men den första raden släpper inte riktigt taget om mig.

Är vårt uppdrag själva insamlingsverksamheten?
Är vårt uppdrag att arrangera gudstjänster?
Är vårt uppdrag att erbjuda verksamheter till barn, vuxna och äldre?
Är vårt uppdrag att skapa musikgudstjänster?
Är vårt uppdrag att att utrota hunger?

Alla uppdragen jobbar vi aktivt med.
Organiserar.
Bemannar.
Finansierar.
Lokaliserar.
Informerar om.

Jag önskar att jag så enkelt skulle kunna säga att Svenska kyrkans uppdrag är så enkelt att definiera.

Vad säger jag till konfirmanderna i konfirmationsgudstjänsten?

"Gå därför ut och gör alla människor till mina lärjungar"
"Vill ni med Guds hjälp leva i denna tro och visa den i kärlek till era medmänniskor?"

"Ni är kallade till den stora uppgiften (där kom det) att göra hans kärlek och rättfärdighet kända i världen."

Det finns uppgifter inom uppdraget.
Men uppgiften är inte alltid hela uppgiften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar