20 februari, 2015

Fasta/förberedelse

Olle predikade vid askonsdagsmässan om fastan.

Mina tankar spinner vidare
Blir fastan ytterligare något för vår självcentrerade tid. Min prestation?

För min del har fasteperioderna allt tydligare blivit förberedelsetid inför en kyrklig fest.
Den Lila tidens övningar, tänkande, bedjande, samtalande.

Jag gör mig redo att fira. Redo att ta emot.

"Se, vi går upp till Jerusalem" sammanfattar det.

Denna fasta är en förberedelsetid för stilla veckan.
Och framförallt en förberedelse inför uppståndelseropet på påskdagens morgon (eller när vi firara gudstjänst).

Är jag redo att höra?
Har mina öron öppnats?
Kan mina ögon se?
Kan jag med mitt förstånd greppa något av mysteriet?
Kan mitt hjärta öppnas för Guds närvaro i Kristus?

Jag tränar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar