03 februari, 2015

Skolavslutningar som slagträ i debatten

Med en vacklande majoritet i riksdagen är det spännande att se vilka frågor som rycks ur för att "passa på" att få igenom/ändra på.
Vårdnadsbidrag är ett. Skolavslutningar ett annat.

Frågan är om en ändring av de striktare reglerna kommer att bli så beständiga, eller om det blir ytterligare en ändring med en ny och fastare majoritet.

Av det jag läser i tidníngar och nät undrar jag om jag gör fel som inte uttryckligen tvingar alla som deltar i gudstjänsterna att högt stämma in i trosbekännelsen eller av hjärta och mun be böner högt.
Jag har nog den svagheten att jag bjuder in församlingen att dela trons bekännelse, inte bara med mig - utan också med hela kyrkan i alla tider.
Bönen sker väl inte bara med uttalade ord? Det är sedan "Amen" som gör bönen till församlingens.

Jag tycker nog mest synd om de rektorer som mot föräldraföreningar, insändare och andra försökt att anpassa skolavslutningarna efter dagens lagskrivningar. Konsekvensen för dem är ju att de måste ändra tillbaka när/om lagen ändras - i konsekvensens namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar