21 december, 2013

Tack Tomas

Både Tomas Tvivlaren och Tomas Sjödin som i dagens GP talar om Tvivlaren.
"Trons värld är en frizon från jämförelse" skriver Sjödin-Tomasen. För även när jag tvivlar finns ju tron där, det är min egen bild av min svaga tro som gör att jag gör min tro mindre.
Tvivlet gör inte tron större eller mindre, men den prövar den.

Vågar jag säga "Jag tror, hjälp min otro", då har tron vunnit, men låter jag varje tvivelsmoln som kommer få mig att inte längre tro att det finns en sol - då har jag gett upp min tro.

Tron är väl som vädret är som mest i norra Europa: mestadels lågtryck som drar in med regn. Men när solen bryter igenom skyndar vi oss att ställa oss i lä och låta solen värma oss.
(Det är en fördel med en solfångare på taket. Då kan jag gå ner i källaren på kvällen och få ett kvitto på att solen faktiskt värmt även när det bara varit moln under dagen. För de flesta av oss är kyrkorna "tros-fångare", dit jag kan gå och se att tron har överlevt under århundraden av mycket svårare prövningar än min egen)

Men de viktigaste: "trons värld är en frizon från jämförande"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar