19 mars, 2014

“It’s five sigma at point two.”

Frågorna "Hur?" och "Varför?" är helt olika.
"Hur?" söker en kedja av händelser, försöker förstå, förutsäga etc.
"Varför?" bryr sig mindre om det som sker, utan mer om varför det sker.

De senaste dagarnas uppmärksamhet kring ljusrester från världens skapelse som Inflationsteorin som arbetades fram av Alan Guth och Andrei Linde för 30 år sedan och som nu fått sina första mätbara resultat talar om världens skapelse utifrån "Hur?".

Men de ger mig många referenser till min tro och frågan om "Varför?".

Att universum expanderade snabbare än ljusets hastighet, just för att det var själva universum som flyttade på sig. Dess fysiska lagar hade ännu inte börja gälla.

För mig blir bilden av något (universum) som är i ett läge och som sedan blir något annat.
"Nu" händer det. Nu, i betydelsen att det inte begränsas av tiden, att det är en punkt som inte sträcker sig lika lång tid som det tar att säga just "nu".

Ju mer jag förstår av vetenskapens kunskaper om universum - desto mer påtagliga blir de existentiella frågorna om "Varför?". Ju mer jag lär mig om "Hur?", desto tydligare blir mitt behov av "Varför?"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar