25 mars, 2014

Beprövad erfarenhet

I söndags hörde jag på en radiodebatt i skolfrågor mellan Jan Björklund och Gustav Fridolin.

En del av debatten handlade om hur väl förslag hade stöd i forskning. Till Björklunds nackdel blev det att radion intervjuat 2 forskare som hävdade motsatsen mot Björklunds förslag - dvs att det inte var bevisat (snarare tvärtom) att tidiga betyg var bra för skolan/eleverna/resultaten.

Det som fortsätter att snurra i tankarna är inte sakfrågan, utan Jan BJörklunds ord att förslaget "stöds av forskning och beprövad erfarenhet". Just "beprövad erfarenhet" snurrar vidare.

Som ung möter man uttrycket emot sig när man kommer med idéer - och nu som något äldre märker jag att jag själv också talar ur "beprövad erfarenhet"...

Men vad är det?

Beprövad erfarenhet säger:

a) Det är något som har fungerat tidigare
b) Det har fungerat under andra förhållanden än idag
c) Det har fungerat med andra människor, på "båda sidor"

Vi ska inte raljera och kasta bort - men vara medvetna om att det vi säger inte säkert fungerar idag eller imorgon. Vi kan säga att vi idag tycker att det fungerade väl då, men det säger heller inget om hur man uppfattade samma sak just då.

Det som är beprövad erfarenhet idag har ju varit obeprövat försök någon gång.

Även i kyrkan lutar vi oss ofta mot den "beprövade erfarenheten", både när vi planerar för framtiden eller bara vill visa att det gått bra tidigare, kanske någon annanstans.

Verkligheten ligger som vanligt mellan Tes (det vi känner till och kan och uppfattar vara norm och fungerande) och Antites (det som ofta är motsatsen mot det som vi uppfattar finns idag och upplevs inte fungera).

Sanningen? Ja, ve mig om jag tror att jag äger den, men min bön är att sanningen äger mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar