06 februari, 2014

Prästens lön

I Kyrkans Tidning handlar det om prästens lön.
Jag har inga kloka svar, men det finns några frågor och tankar jag fått, egna och andras.

Är det inte viktigare att fundera på hur man förvaltar sitt "pund" än hur mycket man fått?

Det var inte bättre förr med prästgård och tionde.

I ett hållbart samhälle är inkomster oviktiga - det viktiga är vad jag behöver för att leva, vad som är nödvändigt för mig - så att det också räcker för dig.

Prästen blir ofta ställföreträdare för många områden: Ställföreträdande Gud, Ställföreträdande medmänniska, Ställföreträdande föredöme vad gäller olika moralfrågor, Ställföreträdande troende - och kanske också Ställföreträdande lågavlönad. Ställföreträdande för att visa vad Kyrkan ska/borde göra.

I framtidens kyrka så kommer dagens debatt att vara överspelad. Jag är övertygad om att vi, precis som i Anglikanska kyrkan, har oavlönade präster, att prästgårdarna återkommer (i en mycket mer moraliskt acceptabel storlek). Vi är inte där ännu, men...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar