09 april, 2014

Gudstjänstglädje - igen

Jag upplever gudstjänstglädje på måndag morgon - då jag har en gudstjänst att se fram emot på söndag och jag läser igenom texterna
Jag upplever gudstjänstglädje på tisdagen då jag börjar bläddra i psalmboken
Jag upplever gudstjänstglädje på onsdagen då olika tankespår börjar lägga sig bredvid varandra, korsa varandra och utmana varandra
Jag upplever gudstjänstglädje då jag får planera gudstjänsten med andra ex på torsdagen
Jag upplever gudstjänstglädje på fredagen då jag vet att vaktmästaren gör kyrkan fin inför helgen
Jag upplever gudstjänstglädje på lördagen då texterna, tankarna, psalmerna, nyheterna, kyrkorummet alltmer bildar en helhet i tanken
Jag upplever gudstjänstglädje på söndagen i, med och under gudstjänsten. Jag får lyssna, jag får sjunga, jag får uppleva stillhet, jag får dela tron med andra, dela brödet och vinet. Jag får användas under predikan. Jag gläds med de människor som jag möter i kyrkan.

Jag vet att det är enklare att uppleva gudstjänstglädje som präst eftersom jag lever så nära gudtjänsten hela veckan. Tanken med min andra blogg Inför Söndagen hoppas jag någon gång ska kunna vara en väg för andra att dela min glädje i tankar och förberedelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar