02 juli, 2013

6086

Ibland kan bara en sak användas till - en enda sak.

Vår köksblandare började kärva (kan man leva med) och läcka (också OK för en kortare period) så att det rann ner i återvinningsbyttan (här tog tålamodet slut.

Ut på internet för att se hur man ska göra - och se det fanns instruktionsfilmer för vår blandare, där det gick så enkelt. Det gick lätt i steg ett och två men tog tvärstopp i moment tre. Vår modell är i rostfritt - alltså gängor istället för att bara lyfta lite.

Granne rådfrågades (som tyckte att det skulle räcka att lyfta lite) - men som framförallt lånade ut FM Mattsson nyckel 6086 (att använda när jag tagit mig förbi den gängade delen. Den skulle följt med utbytesdelen...).

Till slut rörde sig det gängade och jag kunde ta fram nyckeln som har en, och enbart en uppgift - att ta loss muttern som håller insatsen.

Nu läcker det inte, kärvar inte och jag känner mig nöjd med mig själv och tacksam för att grannen hade nyckel 6086.

Sedan gick tankarna till söndagens predikan där jag fokuserade mindre på sändningen till konkreta uppgifter och mer betonade uppgiften som levande stenar i mitt varande.
För visst vill jag ibland vara nyckel 6086 - dvs vara oundgänglig för ett viktigt arbete. Efterfrågad. Behövd. Unik. Eller?

Är jag en 6086 som kan en sak - eller är jag en skiftnyckel som kan anpassa sig efter uppgiften?

Hur som helst: 6086 behövs i vårt liv, om än bara var femte år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar