06 juni, 2012

Mitt hemland är...?

Nationaldag...

Folkkyrkan ställs denna dag inför utmaningen att definiera sig i sin folklighet.

Är den av folket?
Med folket?
För folket?
En del av folkligheten?
Begränsad till folket?
Nationell kyrka eller nationalkyrka?
Fortfarande Statskyrka?
Det gula korset i fanan?

Är Svenska kyrkans uppgift att skralisera nationen - genom nationaldagsgudstjänster, genom flaggor och fanor i gudstjänsten? Spelmanslag högt och lågt? Invasion av hembygdsföreningar?

Vi ska be för Sverige, för dess uppdrag, ansvar, förtroendevalda - men ska vi be för att Sverige ska vara just "Sverige"? Är de geografiska gränserna av Gud givna? Är "segerns baner" gulblått?
Svenska kyrkans uppdrag begränsas i sitt församlignsuppdrag till de nationella gränserna - men spränger de när det kommer till diakoni och mission.

Jag är inte "stolt att jag är svensk" - men jag är stolt över många saker som förknippas med Sverige.
Jag blir engagerad då Sverige deltar i idrottsevenemang - men vill inte att Sverige ska vinna på någon annans bekostnad.

Det viktigaste denna dag, för mig, är inte flaggan/landet - det är att vi denna dag har vår bröllopsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar