28 juni, 2012

Behövd

Kyrkan är många gånger som en fysisk person, med samma beteende och behov. Behovet av bekräftelse är en del, att bli sedd, hörd och älskad - Inte utifrån sitt uppdrag utan från sin självbild. Många gånger blir behovet av att ses större än att se. Kyrkan är svår som organisation, själva organiserandet skapar något fristående, autonomt. I kyrkoråd, nämnder och domkapitel har jag varit en del av denna organism, en aktiv deltagare som med statistik, utredningar, skrivelser och argumentation varit med att skapa dagens kyrka, även om mitt bidrag har varit begränsat (sett i efterhand). Men jag kan heller inte se något bättre alternativ. Men som en människa behöver även kyrkan se sig själv utifrån, se hur hon uppfattas, hur hon ibland behöver parrera vissa beteenden. När fokus ligger på de som inte är med, för att de inte ser eller förstår så behöver kyrkan se mer än att ses. Jag behöver kyrkan för min skull, inte för organisationens skull. Jag märker att det är något jag vill åt - både för mig och kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar