27 februari, 2012

Utanför murarna

Som pilgrim fick jag lära mig att ordet "peligrinus" (pilgim) beskrev den som levde "utanför murarna, en främling". Nu kommer jag framöver att åter vara pilgrim, utanför kyrkans trygga(?) murar.

Jag lämnar kyrkoherdetjänsten i Herrljunga 1,5 år efter beslutet att börja söka nytt jobb utanför kyrkan. Jag gör det för min hälsas skull, jag gör det för familjens skull och jag gör det för att vara en del av Svenska kyrkan!

Jag äger inte ämbetet, utan tror och förväntar mig att jag kommer att tjänstgöra på andra sätt. Det är inte enkelt och självklart - men det är vägen jag valt.

Var går jag? Jag kommer att arbeta med administrativa frågor (dvs det jag gjort som kyrkoherde till 80%) på Samhällsbyggnadsförvaltningen, Borås stad. Bygglov, stadsplan, mätningar mm blir de frågor som jag kommer att leva med. Jag är glad att man vågade anställa mig - trots att jag är präst. Mina nya medarbetare kan vara lugna, de kommer inte att finnas med på bloggen, mer än att jag kommer att lära mig mycket om kyrka och tro av dom.

Pax et bonum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar