27 februari, 2012

måndag - 2 i fastan

Jag har lärt mig följa KG Hammars läsplan inför söndagen, dvs att använda de övriga två årgångarnas texter måndag-lördag.

1 Kung 19:1-8

40! Åter detta tal som visar vandringen med Gud, förberedelsen, vägen upp! (Förresten - Jesus verkade under 40 månader, drygt 3 år)

Elia fick bröd och vatten av Gud för att orka gå till Guds berg.
Under Ginstbusken gav Elia upp och önskade sig döden av rädsla för den som lovat döda honom
- och då mötte Guds ängel honom som gav honom att äta och dricka
(liksom Jesus, efter hans ökenvandring).

Elia straffas inte för att han inte orkar, att han vill ge upp.

För egen del vet jag att det är många ögon på mig när jag slutar i Herrljunga. Det finns ögon som ser någon som "ger upp" - och de har rätt.
Men i spegeln ser jag någon som Elia börjar en ny vandring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar