29 oktober, 2014

Taizétext inför kvällens mässa

Efter ett halvårs uppehåll på bloggen är det dags att återuppta skrivandet.

Just nu är förberedelser för kvällens Taizémässa i Christinae kyrka, Alingsås.
Texten delar vi med kommuniteten i Taizé: Daniel 9:18-19

"Inte i egen rättfärdighet, utan till Guds barmhärtighet. Dröj inte Gud, för över din stad och ditt folk har ditt namn utropats!"

Så har Guds namn också utropats över mig. Även om jag tror att prästen i Österåkers kyrka mer talade tydligt än ropade. Men jag är döpt i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn! Guds namn har uttalats över mig - jag tillhör sedan dess Gud. "ditt och Guds namn här blev sagt." Psalm 832 eller 928 beroende på färg och årtal på psalmbok... (Sov du lilla)

I nattvarden hör jag "för dig..." och får bära brödet i min hand, i min kropp.
Det stora i dopet är inte mitt eget namn, min egen identitet - det är att jag döps in i Kristus, in i en ny och ursprunglig identitet. Jag lever mitt liv i, buren av, bärande "Faderns, och Sonens och den Helige Andes namn"

Jag är den staden!
Gud är aldrig där och då, utan alltid här och nu! Inte hos någon annan - utan just "för mig... i mig... genom mig..."


Vår bön får bli samma som Daniels:

"Herre, hör!
Herre, förlåt!
Herre, lyssna och grip in!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar